Når Corona ændrer alt – eller intet, og begge dele er godt

Da Coronakrisen ramte Danmark i midten af marts og landet lukkede ned, blev vi vist alle ramt af afmagt, uro og bekymring. I bæredygtighedskredse blev en coping-strategi lynhurtigt at joke med, at det i det mindste er godt for miljøet, når vi alle er låst inde derhjemme. Men der kom også hurtigt bekymringer til, for bliver der råd til bæredygtighed i fremtiden, når alle bliver presset økonomisk? Bliver de vigtige klimapartnerskaber, regeringen har søsat, lagt på is? To måneder senere ser vi, at flere og flere medier bringer artikler om, at der efter Corona bliver ekstra behov for at tænke bæredygtighed ind forretningen. Vi jonglerer således rundt mellem modsatrettede standpunkter og meninger. Nogle mener, at der ikke er råd til at tænke på bæredygtighed længere, mens andre mener, at der nu slet ikke er råd til at lade være. Min pointe er en helt anden: Hvis bæredygtighed er tænkt rigtigt ind i forretningen og strategien, ændrer en Coronakrise intet.

Og her skal jeg selvsagt passe på, hvad jeg siger. For selvfølgelig ændrer Coronakrisen situationen. Det ændrer antallet af ordrer, når verden lukker ned. Det ændrer medarbejdernes hverdag, når de bliver sendt hjem på lønkompensation og ikke kan passe deres arbejde. Det ændrer folks privatøkonomi, når formuer forsvinder, virksomheder lukker og job nedlægges. MEN det ændrer ikke nødvendigvis ved bæredygtigheden i din forretning.

Corona ændrer ikke, hvilke råvarer du producerer dit produkt af. Det ændrer ikke de tiltag, du allerede har lavet for at nedbringe virksomhedens forbrug og udledninger. Det ændrer ikke ved de konstruktive samarbejder, du har med leverandørerne om due diligence og bæredygtige råvarer. Det ændrer ikke ved den viden, der er bygget ind i dine medarbejderes bevidsthed om, hvorfor bæredygtighed er vigtigt. Ergo: hvis bæredygtighed er en del af din kerneforretning og tænkt ind i dit produkt, så ændrer Coronakrisen intet.

Og nej, jeg taler ikke kun om socialøkonomiske virksomheder eller virksomheder, der er opstået som svar på klimaforandringerne og FN’s Verdensmål, hvor det overordnede motiv til at drive forretning er et ønske om at redde verden (selvom det selvfølgelig er en god idé!). Næh, jeg taler om helt almindelige produktionsvirksomheder, der er sat i verden med det formål at sælge varer og tjene penge – altså godt købmandskab – men som samtidig gerne vil gøre det uden at køre verden i sænk.

Det er den slags virksomhed, jeg selv kommer fra. En tæppeproducent, der blev grundlagt i 1938 af en landmandssøn, og som nu sælger over 6 mio. m2 gulvtæpper årligt under navnet Ege Carpets. Selvom Coronakrisen har ændret meget hos Ege Carpets, har det intet ændret, når vi taler om bæredygtighed. Vi er nøjagtig lige så ambitiøse, som vi plejer. Det ligger i vores DNA og var indarbejdet i forretningsstrategien længe før, nogen overhovedet forestillede sig, at en pandemi i 2020 skulle sætte hele verden i stå.

Men hvad er bæredygtighed så, set med vores øjne? Og hvordan kan vi være så skråsikre på, at Coronakrisen ikke ændrer ved noget, når også vi er ramt af faldende ordreindgang? En stor del af vores tæpper sælges til hoteller, restauranter og i kulturinstitutioner, som er blandt de hårdt ramte industrier.

For os er bæredygtighed bygget ind i tæpperne. Det er bygget ind i råvarerne, i designet, i fremstillingsprocesserne, i mindsettet blandt medarbejderne. Og i vores mål og strategi. De første fire ting ændres partout ikke, fordi der kommer en Coronakrise. Den sidste ting; vores mål og strategi kunne vi godt ændre. Men det gør vi ikke, for det er jo netop en strategi, der er lagt, fordi vi tror fuldt og fast på, at den indeholder de trin, der skal til for at føre os sikkert ind i fremtiden; et tæppe ad gangen.

Strategien går ud på at skabe bæredygtige tæpper gennem lukkede kredsløb, hvor affald bliver til ressourcer, samtidig med at vi bliver CO2-positive. Helt konkret ser vores 2030-mål sådan her ud:

Bæredygtige tæpper

  • Alle tæpper er Cradle to Cradle-certificerede på Platin niveau
  • Gennemsnitligt 75% af alle råvarer er genanvendte

Affald til ressourcer

  • Alle tæpper produceres med garn fra regenererede eller fornybare materialer
  • Alt affald fra egne faciliteter genanvendes, genbruges eller komposteres

Lukkede kredsløb

  • Tæpper designes til genbrug, genanvendelse eller kompostering
  • Brugte tæpper kan sælges til genanvendelsesformål

CO2-positiv

  • Net positiv producent af grøn energi
  • CO2-neutral transport af tæpper ud til kunderne (vej, tog, luft og sø)

Det er ambitiøst! Ikke desto mindre tør vi godt committe os til de her mål. Det er faktisk noget af dét, der ligger i Cradle to Cradle; at man tør committe sig til noget i fremtiden, der er så ambitiøst, at løsningerne ikke altid findes i nutiden. På den måde tvinger vi os selv – og alle andre – til at arbejde hårdere på at finde løsninger, og det flytter samlet set verden hurtigere mod en bæredygtig fremtid.

Så til spørgsmålet om, hvordan vi kan være skråsikre på, at det er den rigtige vej, når verden er af lave: Det kan vi, fordi det allerede er den måde, vi arbejder på. Der er altså INTET ekstraarbejde forbundet med den her strategi i forhold til, hvordan det så ud før Coronakrisen. Det er faktisk bare business as usual, fordi det er så indgroet en del af, hvordan vi tænker, arbejder og producerer. Intet er ændret der. Coronakrise eller ej.

Vi har, ligesom mange andre virksomheder, nedsat et kriseudvalg, der forsøger at navigere virksomheden sikkert gennem stormvejret. Mangt og meget bliver diskuteret i kriseudvalget; hvor skal vi skrue op, og hvor skal vi skrue ned? Men bæredygtighed er ikke på agendaen. Der er nemlig ingenting at rafle om. Vi kører på, som vi altid har gjort. Vi har nogle mål, vi skal nå. Det ændrer en pandemi ikke på, for målene er en del af vores overordnede strategi – og strategien skal få os sikkert i havn. Ikke blot når der er krise, men også når der er krise. Det tror vi på, og det agerer vi efter.

Og nu tillader jeg mig at antage noget, som jeg kun selv kan stå på mål for. Jeg antager, at dette også kan være sandt for andre virksomheder. Jeg antager, at de virksomheder, der allerede arbejdede helhjertet og dedikeret med bæredygtighed før Coronakrisen, også vil gøre det efter Coronakrisen. Måske vil de endda have et forspring i forhold til de virksomheder, der ikke helt var kommet i gang, før Corona indtog verden. For der er en chance for, at kunderne fremover vil efterspørge mere bæredygtighed, og så er det fedt at kunne nikke og sige: ”Bæredygtighed? Det har vi helt styr på”.

Derfor er mit råd – til dem der ikke er kommet helhjertet i gang endnu – at smøge ærmerne op og tage fat, så snart der igen er overskud (mentalt og økonomisk) på kontoen. Næste gang verden står overfor en lignende krise, kan I være blandt dem, der ikke bliver væltet bagover bæredygtighedsmæssigt. I kan være blandt dem, hvor det bare er business as usual. Til glæde for kunderne og for vores fælles fremtid.

 

Af CSR Forum medlem 

Dorthe Aaboe Kallestrup, CSR Manager, EGE GROUP

Dorthe er uddannet cand.scient.adm fra Aalborg Universitet, og arbejder i dag som CSR Manager i ege Group, der ejer Ege Carpets. Siden 2009 har Dorthe været med på Ege Carpets’ skelsættende rejse fra designorienteret tæppeproducent med fokus på miljøet til at være en virksomhed, der har indarbejdet bæredygtighed som grundelement i kerneforretningen. I rollen som CSR Manager er hun bl.a. med til at udvikle og implementere virksomhedens CSR-strategi og -politikker til praksis.

Skriv et svar