En eftermiddag med fokus på Sustainable Disruption og Corporate Social Entrepreneurship

Den 2. maj 2017 satte Tania Ellis med sin The Social Business Company miniconference fokus på globale trends og cases inden for bæredygtig disruption og corporate social entrepreneurship. Der blev holdt tre oplæg om hvordan store virksomheder i samarbejde med iværksættere skaber nye forretningsmodeller der bidrager til at løse globale udfordringer.

Den første oplægsholder var iværksætteren og stifteren af Goodwings, Christian Honoré. Goodwings er en virksomhed der gerne vil fremme alle de gode ting ved at rejse. Der findes også negative sider ved at rejse, som f.eks. når vi flyver udleder vi en masse CO2 eller turisme kan blive en så god forretning for et område, at andre mere basale funktioner må vige til side, for derved at blive en ulempe for dele af lokalbefolkningen. Men for at bøde på nogle af disse ulemper, giver Goodwings 50% til en af 12 NGOer i stedet for at bruge pengene på markedsføring, når man booker et hotel via deres hjemmeside.

Den anden oplægsholder var intrapreneur Sofia Fürstenberg fra Nor-Shipping. Hun kunne fortælle om hvordan det er vigtigt at hele tiden udfordre en traditionel branche som shipping, ved at stille spørgsmål ved hvordan ”business as usual” bliver gennemført. Nor-shipping er en stor maritim event som for nylig blev afholdt i Oslo, hvor formålet blandt andet var at sætte nye områder som bæredygtighed på agendaen inden for den maritime branche.

Den tredje og sidste oplægsholder var IKEAs Sustainability Manager Jonas Engberg. Han fortalte om hvordan IKEA arbejder med en række forskellige iværksættere, både inden for det sociale og bæredygtige område. Fokus for IKEA er at finde projekter som kan skaleres så de kan implementeres i IKEA butikker globalt. Et eksempel er et samarbejde med Place de Bleu, der uddanner og beskæftiger marginaliserede indvandrerkvinder der ellers har svært ved at få arbejde. Kvinderne syr blandt andet forklæder, pudebetræk, brødkurve og tasker af IKEAs stofrester.

Indimellem de tre oplæg var der rigeligt med tid til networking, og vi mødte alle sammen spændende mennesker som vi er blevet bedre kendt med.

Sæt kryds i kalenderen!

Næste The Social Business Company miniconference er den 9. november 2017: Sustainable Customer Engagement (will be held in English).

Skrevet af:

Tanja Bisgaard, Novitas Innovation

Skriv et svar